Wat houdt Google Remarketing in?

 

De naam geeft het al weg: Google Remarketing eigenlijk de marketing activiteiten opnieuw gaan toepassen. In plaats van advertenties te plaatsen op zoekmachines en sociale media, ga je relevante advertenties weergeven aan mensen die jouw website of webshop eerder hebben bezocht (met of zonder aankoop).

Wat zijn de voordelen?

 

  • Mensen bereiken die reeds interesse hebben getoond in jouw producten, en waarvan de kans dus groter is dat ze tot conversie overgaan.
  • Heel gericht gaan adverteren aan de hand van remarketinglijsten. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken met ‘winkelwagen verlaters’. Dit zijn mensen die iets aan hun winkelmandje hebben toegevoegd, maar niet zijn overgegaan tot aankoop. Zo kun je verschillende ads maken om de verschillende lijsten te targeten.
  • Met remarketing ga je niet enkel adverteren in de zoekresultaten, maar verschijn je ook op alle websites en apps (ruim 2 miljoen) in het Google Display Netwerk.
  • Eenvoudig meerdere advertentie lay-outs maken in de advertentiegalerij.

Net zoals marketing, is remarketing een erg overkoepelend begrip. Er zijn dus ook verschillende manieren om gebruik te maken van remarketing. Hieronder vind je een overzicht.

Welke mogelijkheden zijn er?

 

Standaard Remarketing

Eerdere bezoekers van jouw webshop krijgen jouw ad te zien als ze surfen op andere websites of webshops. Dit zijn campagnes in het ‘Display Netwerk’. 

Dynamische Remarketing

Met dynamische remarketing breng je remarketing naar een hoger niveau. Hierbij tonen jouw advertenties in het Display Netwerk automatisch de producten die eerdere bezoekers hebben bekeken op jouw webshop.

Dynamische Remarketing       

Remarketing voor mobiele apps

Eerdere bezoekers van je mobiele webshop krijgen jouw advertentie te zien als ze surfen op andere mobiele websites of webshops. Dit zijn campagnes in het ‘Display Netwerk’.

 

Remarketing voor zoekadvertenties

Hierdoor krijgen eerdere bezoekers jouw advertentie te zien in de zoekresultaten wanneer ze relevante zoektermen invoeren in Google en andere sites in het ‘zoeknetwerk’.

 

Hierbij kun je twee strategieën toepassen: 

    • Biedingen optimaliseren voor bestaande zoekwoorden voor de bezoekers in jouw remarketinglijsten.
    • Bieden op zoekwoorden waar je normaal niet op biedt bij gewone ads, maar wel wanneer je eerdere bezoekers wilt bereiken. Je kunt bijvoorbeeld hoger bieden op algemene zoekwoorden bij mensen die al iets op jouw webshop hebben gekocht.

Video Remarketing

Ads tonen aan mensen die jouw video’s of YouTube-kanaal hebben bekeken terwijl ze op YouTube kijken en video’s, websites en apps in het Display Netwerk bekijken.

      

Remarketing op basis van mailinglijsten

Aan de hand van een lijst met de e-mailadressen die eerdere bezoekers op jouw webshop hebben ingevuld, kun je relevante ads aan hen laten zien. Dit op voorwaarde dat ze zijn ingelogd bij Google, YouTube of Gmail.

   

Tips

  • Gebruik cross-selling techniek (op korte termijn).

Mensen die eerder al iets hebben aangekocht op jouw webshop, kun je nu gaan targeten met ads die producten weergeven die aanvullend zijn op het gekochte product. Dit is de cross-selling techniek.

  • Analyseer het terugkeer patroon van klanten (op lange termijn).

Wanneer je het terugkeer patroon van klanten kent nadat ze bij jou iets hebben aangekocht, kun je hen na een paar dagen een mooie aanbieding tonen. Dit kan via verschillende kanalen.