E-mailmarketing

E-mail marketing

Met deze tips bouw je een succesvolle e-mailmarketing campagne op

 

Een tijdje geleden volgden we een workshop gevolgd over E-mail marketing. Deze workshop werd gehouden door Esign, een webbureau uit Gent dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van websites, webshops en apps. Daarnaast bieden zij ook online marketingactiviteiten.

Omdat de kracht van E-mail marketing nog vaak onderschat wordt door veel bedrijven, willen we hun boodschap graag verder verkondigen op onze blog. We bespreken een aantal belangrijke take-aways die op de workshop aan bod zijn gekomen.

 

De voordelen van e-mailmarketing

  • Het grootste voordeel van E-mail marketing, is dat het een erg goedkope marketingtool is. Het zal je als bedrijf vrijwel niets of weinig kosten om een e-mailcampagne op te zetten en te versturen naar jouw contactlijst.
  • Met een e-mailcampagne heb je een groot bereik, en kun je veel nieuwe klanten verkrijgen.
  • In tegenstelling tot andere marketing tools, kun je met e-mailcampagnes focussen op verschillende conversies (zowel grote als kleine). Denk maar aan het inschrijven op een cursus, het bekijken van de nieuwe collectie, het bekijken van een filmpje of het downloaden van een brochure, etc.

 

E-mailmarketing software

Om een e-mailcampagne op te zetten, zijn er verschillende programma’s waaruit je kunt kiezen. Sommige zijn gratis, andere niet. Welke je kiest, hangt af van wat je ermee wilt bereiken. Twee populaire programma’s die we hier zullen vergelijken zijn MailChimp en Campaign Monitor.

 

MAILCHIMP

 

+  Heel gebruiksvriendelijk programma, ook voor beginners.

+  Gebruik vooraf ontworpen sjablonen, of zelf ontwerpen via de e-ontwerper.

+  Gratis abonnement geeft toegang tot de belangrijkste basisfunctionaliteiten voor e-mailcampagnes. Een premium account geeft toegang tot alle functionaliteiten (zoals bv. het gebruik van autoresponders).

+  Goed voor wie een kleinere contactlijst heeft (< 2000 ontvangers en < 12 000 mails per maand)

 Het kan relatief duur worden als jouw ontvangerslijst groot wordt en de e-mailmarketingactiviteiten wilt uitbreiden.

 

CAMPAIGN MONITOR

 

+  Goed voor een grotere contactlijst en gevorderde e-mailmarketingactiviteiten.

+  Voor bedrijven met een groter budget voor e-mailmarketing.

+  100% aanpasbaar en op maat gemaakt e-mails mogelijk.

–  Betalend. Vanaf 9$/maand kun je tot 2500 mails sturen naar 500 contacten. Dit basisabonnement geeft toegang tot de basisfunctionaliteiten.

 

Soorten e-mailmarketing campagnes

Als bedrijf kun je verschillende soorten e-mailcampagnes uitvoeren, afhankelijk van het doel dat je ermee wilt bereiken. Er zijn nieuwsbrieven, welkomstmails, product of dienst aanbodmails, feedbackmails (bijvoorbeeld om na te gaan of klanten tevreden met hun aankoop, of met de dienst na verkoop). Ten slotte zijn er ook nog ‘abandoned checkout’ mails, die inspelen op verlaten winkelmandjes van jouw webshopbezoekers.

Elke e-mailcampagne zal dus anders moeten opgebouwd worden naargelang de soort e-mail. Wil je meer weten over de opbouw van e-mailcampagnes? Hou onze blog in de gaten!

 

Trends

 

1. Personalisatie

 

Personalisatie van e-mails kan voor meer omzet zorgen, als je het goed aanpakt. Je wekt de interesse van de consument en vergroot hiermee de kans dat ze jouw e-mail openen. Gepersonaliseerde e-mailmarketing kan toegepast worden op meerdere niveaus:

  • Personaliseren van de aanhef en/of de onderwerpregel. Hierbij ga je jouw ontvangers persoonlijk aanspreken door hun naam in de aanhef en/of onderwerpregel te plaatsen. Het toont interesse en waardering van de individuele klant.

 

Enkele voorbeelden:

Personalisatie voorbeeld

 

Bol.com personalisatie

 

  • Personaliseren van de inhoud van de e-mail. Hierbij baseer je de inhoud van de e-mail op wat de klant in het verleden heeft aangekocht of aangeklikt op jouw webshop. Deze aanpak kan een erg positieve invloed hebben op de omzet.

 

Enkele voorbeelden:

 Zalando personalisatie

 

 2. Minder content

 

Mensen willen minder moeten lezen wanneer het aankomt op mails. Vaak worden ze dagelijks overstelpt met nieuwsbrieven en andere e-mails, waarvan het grootste deel nog zonder te openen in de prullenmand vliegt. Zorg dat jouw e-mail dus meteen de interesse wekt van de ontvanger door korte maar krachtige copy. Gebruik meer beeldmateriaal en duidelijke call-to-actions om information overkill te vermijden.

 

3. User Experience Design

 

Het grootste deel van smartphone gebruikers, leest hun e-mails mobiel. Test dus zeker of jouw e-mails mobielvriendelijk zijn. Dit betekent: responsive design (ofwel een enkele kolom), duidelijk leesbare content, grote buttons, etc. Daarnaast is ook een aantrekkelijk design belangrijk, evenals het gebruik van animated gifs om de aandacht te trekken of een vleugje humor te gebruiken. Let op: zorg dat het design altijd past binnen jouw bedrijfscultuur en huisstijl!

 

Enkele voorbeelden:

Netflix Animated GIF

Voorbeeld User Experience Design            Voorbeeld User Experience Design

 

4. CSS grid

 

Tot op vandaag was er geen volledige vrijheid in webdesign, door beperkingen in CSS. Dit probleem zal opgelost worden met behulp van een aantal nieuwe tools zoals CSS grid, die sinds dit maart dit jaar beschikbaar is. Hiermee wordt het mogelijk om meer expressieve weblayouts te ontwikkelen.

CSS Grid

 

5. Automation

 

Een andere trend in e-mailmarketing is de automatisering van e-mails. Dankzij nieuwe tools kunnen we data van onze contacten analyseren en geautomatiseerde e-mails versturen. Meer nog, het zal ook mogelijk worden om het gedrag van leads te voorspellen. Deze tools zullen steeds gebruiksvriendelijker en eenvoudiger in gebruik worden voor marketeers of beheerders, zodat ze zelf aan de slag kunnen gaan met deze nieuwe technologie.

 

Tips & Tricks

 

  • Stel een checklist samen! Zo zie je de belangrijke zaken niet over het hoofd. Denk bijvoorbeeld aan spellingsfouten, broken links, de juiste ontvangerslijst, enz. Want een foutieve mailing uitsturen kan schade toebrengen aan je imago.

Homer Simpson Gif

  • Wat is nu het beste tijdstip om een mailing te versturen? Een veel gestelde vraag, maar helaas is hier geen eenduidig antwoord op. Uit onderzoek blijkt dat de meeste opens en clicks op woensdag, donderdag en vrijdag plaatsvinden rond 8u, 11u en 14u. 23% van de ontvangers opent een e-mail in het eerste uur na ontvangst.

 

  • Hoe vaak moet een mailing verstuurd worden? Hier hangt het er wel van af welke soort mailing je verstuurt, maar om de 2 weken lijkt een correcte maatstaf.

 

  • Online is het vaak ver te zoeken, maar o-zo-belangrijk: etiquette!
    • Gebruik duidelijke, gepaste en correcte taal en tone of voice.
    • Zorg voor Alt-beschrijving bij afbeeldingen, zodat ontvangers een browser gebruiken die de afbeelding niet ondersteunt toch nog kunnen lezen wat er op de afbeelding te zien is.
    • Vergeet de contactgegevens nooit te vermelden.
    • Geef je ontvangers altijd de mogelijkheid om zich uit te schrijven op de mailing.

 

Don’ts:

 

  • Te veel mails uitsturen op korte tijd.
  • Contacten kopen. Ook al is jouw contactlijst in het begin erg mager, met wat tijd en geduld zal die lijst ongetwijfeld groeien (mits een goede aanpak van de mailing). Contacten kopen is dus uit den boze, en is schadelijk voor jouw bedrijf. Dit wordt SPAM genoemd.

 

  • De opbouw en layout van jouw mailing kan een groot verschil maken. Ontvangers bepalen al binnen enkele seconden of een mailing de moeite waard is om te lezen, of om verder te klikken. De combinatie van content (tekst en beeld) is dus van groot belang om een positieve eerste indruk te geven.
    • Zorg voor een responsive design dat goed leesbaar is op mobiele apparaten.

 

  • Responsive design voorbeeld

    Op het scherm rechts zie je dat de tekst heel moeilijk leesbaar is. Links is de layout wel mobielvriendelijk

     

  • Integreer opvallende call-to-actions die aanzetten tot actie. Heb je meerdere CAT’s, zorg dan dat de belangrijkste het meest opvalt en liefst ‘boven de vouw’ staat (dwz dat de bezoeker niet naar onder hoeft te scrollen).

 

Goed voorbeeld van Actieknop

Hier is de CAT duidelijk en aantrekkelijk

  • Slecht voorbeeld van actieknop

    De call-to-action (View Deal) staat hier te ver omlaag.

 

  • Test!

    Stuur jouw mailing eerst naar een klein aantal contacten om na te gaan of het design goed wordt weergegeven in verschillende browsers en e-mail service providers (outlook, gmail, …). Daarnaast kun je hiermee ook meteen zien of de e-mail niet als spam wordt gemarkeerd, of in de ongewenste inbox terecht komt.

 

  • A/B Test

    Hiermee ga je 2 of meer verschillende designs van je e-mail gaan versturen naar testgroepen. Het design dat het meeste kliks of conversies oplevert, zal als winnaar uit de bus komen en (evt. automatisch) worden verstuurd naar de rest van de contactlijst.

 

AB test schema

 

  • Tips voor een succesvolle onderwerpregel:
    • Gebruik cijfers en lijstjes!
    • Wees heel specifiek (ontvangers willen meteen weten wat ze kunnen verwachten)
    • Vertel waarom en hoe (onderwerpregels zoals “Hoe zorg je voor meer conversie tijdens de feestdagen?” worden vaker aangeklikt)
    • Pre header teksten werken als versterking op de onderwerpregel. Vermijd zinnen zoals “Is deze mail niet zichtbaar…”
    • Personaliseer je onderwerpregel (cfr.)

 

Enkele voorbeelden:

Inbox screenshot

Inbox screenshot

  • Bekijk de resultaten van je mailing in MailChimp, Campaign Provider,… Hier zijn de voornaamste indicators om na te gaan of je mailing het goed doet:
    • Unsubscribe Rate (hoeveel mensen zich hebben uitgeschreven): idealiter tussen 0-2%.
    • Bounce Rate (hoeveel mensen de mail hebben geopend, en terug hebben verlaten zonder kliks): 0-3% (let op: ook mails die niet toekomen wegens een te volle inbox kunnen dit percent verhogen, hier kun je zelf niets aan doen)
    • Open Rate: 20-40%
    • CTR (Click Through Rate; hoeveel mensen hebben doorgeklikt): 20-30%

 

Tenslotte

 

Hoe jouw mailing er uit zal zijn is volledig afhankelijk van welke boodschap je wilt verkondigen, en wat jouw doelgroep is. Onthoud vooral dat testen erg belangrijk is. Vallen de resultaten van je eerste mailing wat tegen? Probeer voldoende te testen met verschillende e-mails. Vaak is het een kwestie van trial and error.

Wil je graag hulp met het testen of ontwikkelen van een e-mailcampagne? We helpen je graag! Contacteer ons via ons contactformulier, of via mail: info@yourmindourwork.be.

 

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.