webshop feestdagen

Meer omzet tijdens de pakjesmaand !

De feestdagen zijn opnieuw in zicht! Dit betekent voor de meeste webshops en winkeliers de drukste periode van het jaar. Deze eindejaarsperiode is het ideale moment om een record omzet te draaien met jouw webshop. Als je het slim aanpakt, tenminste!
In deze blog geven we jou een aantal tips die je kunt toepassen om wel 30% meer omzet te verkrijgen. All aboard the holiday train!

Ga voor een optimale klantenservice

Het bieden van een eenvoudig en transparant verzend- en retourbeleid is van groot belang. Het is vaak een doorslaggevende factor tijdens het aankoopproces. Wat kunt u precies doen?

Afrekenen

 

  • Maak het afrekenproces snel en eenvoudig voor iedere gebruiker.
  • Zorg voor een inpakoptie met een mooie verpakking. Ook dit is klantenbeleving. Probeer je te onderscheiden van concurrenten door een inpakservice te voorzien met een leuke verpakking waaruit ze kunnen kiezen: Sinterklaas-, Kerst- of Nieuwjaarspakje.
  • Geef klanten de optie om producten als cadeau te versturen (zorg er dan wel zeker voor dat er geen factuur in het pakket zit).
  • Pak uit met die extra inpakservice op je homepage of landingspagina!

 

Een voorbeeld van hoe Nordstrom de inpakoptie aanbiedt:

Nordstrom-giftwrap

Verzending

 

  • Last-minute bestellingen komen heel vaak voor in de hectische pakjesmaand. Door een heel snelle levering te bieden (voor 22u besteld, morgen in huis), heb je dan ook een streep voor op je concurrenten. Vraag dus bij het verzendkantoor of dit mogelijk is, en reken de extra verzendkosten hiervoor aan bij de klant. Aangezien jij hen zo’n snelle levering biedt, neemt men deze extra kosten er zonder veel problemen bij.

 

  • Bied tijdelijk gratis verzending en retour aan (of kies voor gratis ruilbeleid).
  • Maak het retourbeleid goed zichtbaar op de homepage en productpagina’s. Pak er mee uit als een USP dat jouw webshop sterkt maakt.
  • Verleng de retourperiode tot minstens 30 dagen (zorgt vaak voor minder retouren).
  • Maak jouw verpakking eenvoudig te openen en eventueel terug dicht te doen om op te sturen voor retour.
  • Steek een zelfklevend retourlabel in de doos zodat men het meteen terug kan terugsturen.
  • Vraag (vrijblijvend en eenvoudig) feedback over de reden van retour adhv antwoordcategorieën.
Voorbeeld van een niet-klantvriendelijk retourbeleid:
retourbeleid
Voorbeeld van een klantvriendelijk retourbeleid:
Retourbeleid Zappos

Ten slotte zorg je er ook best voor een directe chatmogelijkheid zodat je de vragende klant meteen kunt helpen. Als dat geen optie is, voorzie dan een FAQ pagina waarin je de meestgestelde vragen beantwoordt.

Versier de webshop

Geef jouw website of webshop een feestelijk design. Kies voor een mooie kerstbanner, of voeg een aparte feestdagencategorie toe. Je brengt hiermee jouw bezoekers in de juiste stemming, en daardoor ook een stap dichter bij het aankopen van een product of kerstgeschenk.

John Lewis Christmas
Casa webshop

Verkoop via externe marktplaatsen

If you can’t beat them, join them! Waarom tevergeefs tijd en geld steken in marketingcampagnes om op te botsen tegen giganten zoals Bol.com of Coolblue, terwijl je weet dat jouw doelgroep daar al aanwezig is. Consumenten gaan trouwens sneller over tot een aankoop op marktplaatsen.

Probeer zelf dus ook aanwezig te zijn op zo’n succesvolle marktplaatsen. Het enige wat je hiervoor moet doen, is een account aanmaken op de marktplaats en en een plug-in installeren op jouw webshop die al het werk voor jou doet.

Bol.com

Wil je meer informatie over hoe je dit aanpakt? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag verder.

Bied gift sets aan

Speel ook in op de feestdagen met het assortiment van je webshop. Tijdens de eindejaarsperiode  zijn veel mensen op zoek naar leuke en originele cadeautjes. Bied daarom mooie gift sets aan! Combineer een aantal producten die bij elkaar passen, en voorzie een mooie verpakking. Zet ze vervolgens in de kijker op je homepage en maak een extra categorie aan in het menu speciaal voor deze gift sets. Probeer ook reclame te maken via Google, Facebook of verstuur een mailing.

Zo pakken Rituals en Parfumeries Gutmann het bijvoorbeeld aan:

Rituals
Gutman geschenkkoffers

Plaats een countdown

Geef uw websitebezoekers een gevoel van schaarste of urgentie door een countdown op de homepage te plaatsen. Consumenten zijn namelijk sneller geneigd om te kopen als ze het gevoel hebben dat iets bijna is uitverkocht.

Zorg bijvoorbeeld voor een meerdaagse countdown in je korting, waarbij het kortingspercentage iedere dag groter wordt, maar waardoor ook de kans vergroot dat het wordt uitverkocht.

Wil je graag een sale countdown installeren op jouw webshop? Wij helpen je graag verder!

Sale countdown example
H&M sale

Deze tips helpen je zeker en vast op weg om meer klanten en verkopen te genereren tijdens de eindejaarsperiode.

Heb jij nog andere gelijkaardige ervaringen of tips die je met ons wilt delen? Reageer gerust op onze Facebookpost!  

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.