Overstap naar Magento 2 onvermijdelijk

De lang verwachte opvolger van Magento 1 deed zijn intrede reeds in november 2015.
Magento 2 wordt sneller dan verwacht een norm. Websites/webshops die werden gebouwd in Magento 1 – PHP 5.6 – kunnen reeds sinds december 2018 geen security updates meer verkrijgen voor PHP 5.6
Stilletjes aan beginnen de mogelijkheden en updates te verdwijnen. Dit dwingt ons toch naar de richting van een Magento 2 CMS. Echter hebben we nog even de tijd om de echte omschakeling naar Magento 2 uit te stellen tot juni 2020. De overstap is wel degelijk onvermijdelijk om verschillende redenen:

Een volledig nieuw platform

Magento 2 is in feite een compleet nieuw platform. Alle extensies en thema’s moeten dus volledig herschreven worden. Zie het dus niet als een upgrade maar als een complete migratie! Bovendien is de code compleet anders, waardoor het herschrijven veel tijd en moeite zal kosten.

De belangrijkste verbeteringen

Erg gebruiksvriendelijk

Magento 2 is veel gebruiksvriendelijker geworden voor webshopbeheerders. De interface werd onderhanden genomen, waardoor het gemakkelijker is om bijvoorbeeld producten aan te passen of aan te maken, of om zelf het thema van de webshop aan te passen.

Ook voor developers is het nieuwe platform veel gebruiksvriendelijker door de flexibele architectuur van het platform die het mogelijk maakt om snel custom aanpassingen te maken aan het thema van de webshop en de functionaliteiten.

Performance

Het minimaliseren van JavaScript, afbeeldingen compresseren, en een betere toepassing van browser caching zorgt er voor dat de webpagina’s sneller laden.

Responsive

Het nieuwe basisthema van Magento 2 is volledig responsive gemaakt, wat het gemakkelijker maakt voor developers om ook custom thema’s responsive te maken.

Mobile first

De snelheid op mobiele devices van webshops in Magento 1 is vaak een hekelpunt, omdat de templates erg groot en dus heel zwaar zijn. Het nieuwe platform werd ontworpen met de focus op het gebruik van kleinere schermen (smartphone of Ipad). Hier worden alleen nog de belangrijkste onderdelen geladen, waardoor de snelheid van de webshop erg verhoogt.

Zoekmachine vriendelijk

Magento 2 biedt standaard veel krachtige marketing- en SEO tools waar (online) marketeers de vruchten van kunnen plukken.

Bijvoorbeeld:

  • Integratie van Google Analytics en Google Adwords (inclusief e-commerce tracking)
  • Zoekmachine vriendelijke URL’s
  • Beheren van robots.txt
  • URL Rewrites
  • Canonical tags

Verbeterde shopervaring

  • De stappen in de check-out werden ingekort, waardoor klanten sneller kunnen afrekenen.
  • De klant krijgt standaard de mogelijkheid om als gast af te rekenen, maar Magento herkent automatisch bestaande klanten op basis van hun e-mailadres en geeft hen de optie om sneller af te rekenen met hun opgeslagen profielgegevens.
  • Een gedetailleerd overzicht van hun bestelling met productafbeeldingen moedigt klanten aan om hun bestelling af te ronden.

Overstap is onvermijdelijk

In 2020 stopt de officiële support van Magento 1. Ook de ontwikkeling van nieuwe extensies zullen enkel nog op Magento 2.0 gefocust zijn.

Conclusie

Het is dus geen kwestie van wel of niet overstappen, maar eerder van het al dan niet uitstellen van de overstap. De verschillende versies en extensies bij Magento 2 zijn reeds omvangrijk. Momenteel zijn we reeds aanbeland bij de versie Magento 2.3.1.

Of je nu over een kleine of een complexere, groter in omvang webshop beschikt, het blijft in beide gevallen een onvermijdelijke overstap.

Twijfelt u of uw webshop de overstap moet maken? Contacteer ons vrijblijvend voor advies op maat via info@yourmindourwork.be.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.