holiday Ecommerce

5 handige tips voor webwinkeliers tijdens de vakantieperiode

Wat met de webshop tijdens de vakantieperiode?

Net zoals 99% van de werkende bevolking, heb je als eigenaar van een webshop ook wel eens nood aan vakantie. Maar wat doe je met je webwinkel als je er een weekend of liever twee weken tussen uit wil? Het bordje ‘gesloten’ aan de deur ken je als webwinkelier niet, het internet is een 24-uur markt waar klanten altijd binnen kunnen lopen. Wij geven je een aantal tips die er voor zorgen dat de zaken goed blijven lopen tijdens jouw afwezigheid!

1. HAAL DE WEBSHOP NIET OFFLINE!

Je webshop offline halen is een optie, maar zeker niet de meest verstandige. Als klanten je webshop niet meer kunnen bezoeken gaan ze snel op zoek naar alternatieven, waardoor ze bij de concurrent terechtkomen. Het is een risico om te denken dat ze wel zullen terugkeren eens je opnieuw ‘open’ bent, tenzij je een sterk imago hebt opgebouwd en uniek bent in jouw aanbod.

Het is niet alleen erg klantonvriendelijk, maar ook een funest voor je ranking in de Google zoekresultaten. Als jouw webshop drie weken van de radar verdwijnt, verdwijnt tegelijkertijd jouw vindbaarheid in de internetzoekmachines. Alles wat je, mede door het gebruik van SEO, de afgelopen jaren aan vindbaarheid hebt opgebouwd, ben je zo weer kwijt.

2. ANNULEER DE BESTELMOGELIJKHEID

Om de ranking in Google hoog te houden, laat je dus beter jouw webshop online. Wat je wel kunt doen, is de bestelmogelijkheid tijdelijk annuleren wanneer je deze niet kunt verwerken tijdens de vakantieperiode.

Geef duidelijk aan op de homepage dat de webshop gesloten is wegens vakantieperiode, en geef ook de specifieke datum van sluiting. Via de backoffice van het CMS waarmee je de website beheert, kun je gemakkelijk met één klik de winkelwagen of de bestelknop uitschakelen.

Ook deze optie is misschien niet erg klantvriendelijk, maar je geeft hen wel duidelijke informatie en nog steeds toegang tot de webshop. Een goede oplossing is om een e-mailadres aan te bieden waar klanten naar kunnen mailen in noodgevallen.

Bijvoorbeeld:

“Belangrijk bericht: in de periode van zaterdag 19-08-2016 tot en met zondag 27-08-2016 zijn wij wegens vakantie gesloten! U kunt wel 24/7 uw bestelling plaatsen maar deze zal niet eerder dan maandag 28-08 behandeld worden! In uiterste noodgevallen kunt u een mail sturen naar spoed@voorbeeld.com (beschikbaar vanaf 19-08)”.

3. TIJDELIJK NIET LEVEREN

De meest gebruikte optie die webshopeigenaars hanteren is het tijdelijk niet leveren van goederen. De webshop is dan gewoon voor iedereen bereikbaar, klanten kunnen een bestelling plaatsen, maar de levertijd duurt alleen wat langer. Als een klant iets echt graag wil hebben dan neemt hij/zij de langere levertijd er wel bij. Zeker als ze dan ook nog korting krijgen bijvoorbeeld.

Vermeld de langere levertijd ook nog een keer op de bestelbevestiging. Er zijn altijd mensen die niet alles lezen en zo voorkom je teleurgestelde of zelfs boze klanten. Tenslotte, als er op je website bijvoorbeeld staat ‘levering binnen 48 uur’, vergeet dit dan niet tijdelijk weg te halen.

4. WERK MET EEN FULFILLMENT BEDRIJF

Als je professionele partijen in de hand neemt om de fulfillment van je webwinkel te vervullen, partijen waar je buiten je vakantie misschien ook wel eens mee werkt, en zorgt dat het hele mechanisme vlot verloopt kan er niet veel misgaan.

Het nadeel is dat goede fulfillment duur is, en de kosten van je vakantie zo dus op kunnen lopen. Vooral voor kleinere webshops is fulfillment vaak moeilijk te betalen. Maar vergeet niet dat de winkel dichtgooien je ook wat kost. Namelijk een heel aantal bestellingen en waarschijnlijk ook wat klanten, een prijs die je waarschijnlijk nog duurder komt te staan.

5. SCHAKEL EEN INVALLER IN

Regel een vriend of familielid die tijdens jouw afwezigheid de orders afhandelt. Met een goede instructie vooraf en eventueel een draaiboek is dat goed te doen.

Los van je vakantie is het altijd verstandig om één of twee personen achter de hand te hebben die voor je kunnen invallen. Laat ze kennis maken met het bestelproces en het CMS van de webshop zodat je een vaste back-up hebt en je je nooit meer druk hoeft te maken om noodgevallen. Je kunt namelijk altijd een keer ziek worden of om andere redenen afwezig zijn. Dan is de vervanging snel geregeld én al ingewerkt. 

Nog een aantal extra tips:

  • Eventueel kun je op je vakantieadres zelf af en toe je mail controleren en dringende vragen van klanten beantwoorden. Zorg voor een ‘veel gestelde vragen’ pagina op de website, dat scheelt al een hoop mail.
  • Zet er overigens niet neer dat je ‘op vakantie’ bent, maar gebruik ‘i.v.m. de vakantieperiode’ of iets dergelijks.
  • Bied de bezoeker een kortingscode aan om hem tegemoet te komen en om te stimuleren de bestelling toch te plaatsen, ondanks de langere levertijd.

 

Ga jij binnenkort op vakantie, en wil je graag advies op maat over hoe je dit het beste aanpakt? Contacteer ons vrijblijvend via info@yourmindourwork.be.

Tags:
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.