Een webshop is een uitstekende manier om je klanten beter te bedienen. En een tevreden klant is de allerbeste strategie! Toch kan een verkeerde manier van aanpak ook nadelig werken. Zorg er daarom voor dat jouw webshop (of website) geoptimaliseerd is naar de noden van de consument.
Consumenten moeten in staat zijn om -net zoals in een ‘echte’ winkel- de producten te vinden waar ze naar op zoek zijn. Jammergenoeg zijn er nog erg veel webwinkels die bezoekers gefrustreerd achterlaten, en dus potentiële klanten verliezen. Het zou natuurlijk geen probleem zijn als het niet kan opgelost worden. Het voordeel van digitaal verkopen is namelijk dat je kunt nagaan waar of op welk moment je bezoekers afhaken, en met deze informatie de shopervaring te verbeteren.
LANDINGSPAGINA’S DIE NIET LIEGEN
Wanneer internetgebruikers gericht naar iets op zoek gaan, gebeurt het vaak dat ze hierin afgeleid, misleid of belet worden. Ze krijgen vaak andere gerelateerde producten aangeboden, of worden allerhande kortingen of promoties aangereikt op voorwaarde dat ze een ander product er bij kopen.
Bekijk even onderstaande video over hoe landingspagina’s zouden werken in het echte leven!
Tip:
Met Google Analytics kun je perfect nagaan hoeveel bezoekers jouw landingspagina terug verlaten. Is dit een relatief groot aantal, dan moet er al een belletje rinkelen. Bezoekers lijken op de pagina niet te vinden wat ze hadden verwacht of waar ze naar op zoek zijn.
Zorg er dus altijd voor dat je landingspagina’s voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker. Wat je belooft op jouw advertentie, moeten klanten ook daadwerkelijk terugvinden op de pagina waarop ze terechtkomen. Je hebt namelijk maar 8 seconden tijd om een goede eerste indruk te maken!
EEN ZOEKFUNCTIE IS FUNCTIONEEL
Een goede zoekfunctie maakt het voor jouw bezoekers gemakkelijker om te vinden waar ze naar op zoek zijn, zeker als je een groot assortiment aanbiedt. Vaak is het echter niet zo simpel voor klanten om de juiste producten terug te vinden…
Tip:
Google Analytics is een erg handige tool om te weten te komen welke zoektermen jouw bezoekers ingeven. Zo zie je ook welke producten populair zijn, hoe vaak ze terug wegklikken, enz. Al deze informatie is een goudmijn waaruit je waardevolle conclusies kunt trekken en jouw zoekfunctie (en dus je webshop) gaat verbeteren.
ZOVEEL GEVULDE WINKELMANDJES, ZO WEINIG CHECKOUTS
Verlaten winkelmandjes zijn een kostbaar probleem voor je webshop conversie. Maar tegelijkertijd bieden ze juist grote kansen. Onderzoek wijst namelijk uit dat 63% van de waarde in verlaten winkelmandjes te redden valt. Als je als retailer beter begrijpt hoe consumenten online winkelmandjes gebruiken tijdens het aankoopproces, kun je daarop inspelen en zodoende de conversie aanzienlijk verhogen.(1)
Een mooi voorbeeld van hoe omslachtig een online aankoopproces soms kan verlopen, maar dan in het echte leven…
Tip:
Bekijk in Google Analytics op welk moment bezoekers de pagina verlaten tijdens het checkout proces. Bekijk ook op welke productpagina’s ze het vaakst iets in hun winkelmandje steken, en welke pagina’s net geen of weinig verkeer genereren. Is er een verschil in paginaopmaak, zijn er meer productfoto’s, productinformatie of misschien meer reviews? Een goede manier om verlaten winkelmandjes aan te pakken, is het inschakelen van Remarketing met Google Adwords.
Daarnaast is de vlotheid van het checkout proces zelf ook van veel belang. Vraag je niet te veel van je klanten? Zorg dat jouw product makkelijker kan worden gekocht dan dat van je concurrenten, anders kopen klanten van hen en niet van jou.
Hulp nodig om uw webshop te optimaliseren? Vraag vrijblijvend advies en wij kijken wat we voor u kunnen doen.
BRONNEN
(1) Van Hall, Eric. Webshop conversie: verlaten winkelmandjes