Holiday Ecommerce tips

Haal het beste uit je webshop tijdens de feestdagen!

De feestdagen zijn in zicht en dat betekent dat je jouw webshop moet voorbereiden op de “most wonderful time of the year”. Daarmee bedoelen we natuurlijk niet dat je jouw klanten gaat overstelpen met cadeau’s, maar dat je jouw strategie gaat aanpassen aan het koopgedrag van de klant in deze periode.

Consumenten geven standaard meer geld uit in november en vooral in december. Dit zijn dus voor veel (web)winkeliers de belangrijkste maanden waarin een groot deel van hun jaarlijkse (online) omzet wordt verdiend: tot wel 30%!

Lees verder hoe je jouw webshop helemaal klaar maakt voor de feestdagen en hoe je van de gelegenheid gebruikmaakt om je omzet een flinke boost te geven.

 

Directe chatmogelijkheid

In tegenstelling tot het fysiek winkelen, gaan online shoppers zich vaak en snel verplaatsen van de ene webshop naar de ander als ze niet vinden wat ze zoeken. Een directe chatfunctie gebruiken is dus aangeraden zodat je de vragende klant meteen kunt helpen. Als je niet kiest voor een chatfunctie, denk dan zeker aan een FAQ pagina waar je de meeste basisvragen op beantwoordt. Op die manier vermijd je ook dat klanten tijd verliezen door te zoeken. Is ook dit geen optie, zorg dan voor extra korte responstijden op e-mails, oproepen, Facebookberichten, tweets,…

 

Feestelijk design

Net zoals bij fysieke winkels, ga je jouw webshop ‘etalage’ aanpassen aan de sfeer van Sinterklaas, Kerst of Oudejaar. Als zo’n design niet past bij jouw webshop, kies dan bijvoorbeeld voor een winterse sfeer, of voeg een aparte feestdagen categorie toe. Hiermee breng je jouw bezoekers in de juiste stemming en verhoog je mogelijk  de omzet. Vergeet niet om dit design ook door te trekken in al je kanalen: sociale media, nieuwsbrief, enz.

Je hoeft hiervoor niet heel jouw webshop thema overhoop te halen, maar het toevoegen van relevante afbeeldingen of het aanpassen van jouw banner kan al heel veel doen.

Hieronder hebben we enkele leuke voorbeelden geplaatst van webshops die hun kerstmuts reeds hebben opgezet:

H&M Homepage     afbeelding5

Inpakservice 

Onderschat de kracht van een mooie verpakking niet! Ook dit is klantenbeleving. Probeer je te onderscheiden van concurrenten door een inpakservice te voorzien met een leuke verpakking waaruit ze kunnen kiezen: Sinterklaas-, Kerst- of Nieuwjaarspakje.

Inpakken webshop

Je kunt ook kiezen voor een gepersonaliseerde verpakking! Dit kost misschien wat meer tijd en/of geld, maar op lange termijn heeft dit wel meer voordeel: klanten waarderen dit, waardoor de kans groter is dat ze ook na de feestdagen nog eens zullen terugkomen.

Packaging

Uit een recent online onderzoek onder 300 Amerikaanse consumenten bleek dat 83% een foto zou plaatsen op Facebook van een mooi verpakte bestelling van een webshop. Verder bleek ook dat bijna 40% via sociale media een foto zou delen van een online geplaatste bestelling die wordt ontvangen in een ‘unieke, gemerkte of cadeau-achtige verpakking’(1).

Tenslotte: Geef klanten de optie om producten als cadeau te versturen (zorg er dan wel zeker voor dat er geen factuur in het pakket zit).

Nog een tip: Pak uit met die extra inpakservice op je homepage of landingspagina!

 

Gratis verzending

Gratis verzending wordt altijd gewaardeerd door klanten. Het is bovendien vaak een doorslaggevende factor om jou te verkiezen boven een andere webshop.

Als je toch verzendingskosten aanrekent, probeer tijdens de feestdagen dan een uitzondering op de regel te maken door een tijdelijke gratis verzending aan te bieden. Is gratis verzenden écht geen optie, dan is het geven van korting een alternatief.

 

Op tijd leveren

Elk jaar opnieuw worden consumenten teleurgesteld door een te late levering op Sinterklaas of Kerstmis. Er kan altijd wel iets fout lopen tijdens het leveringsproces. Maar elke klant die zijn pakket niet op tijd krijgt, is er één te veel. Zeker tijdens de feestperiode.
Probeer het daarom beter te voorkomen dan te genezen. Want ook al geef je de klant een welgemeend excuus, er is nooit veel begrip voor de webshop in de hectische pakjesmaand.

Hoe pak je dit nu het best aan?

  • Geef duidelijk aan wat de levertijd is en voor welke datum men moet bestellen als men het pakje nog voor Sinterklaas, Kerst of Nieuwjaar wil hebben.

 

  • Ook bij de verzendkantoren is het een drukke periode. Hierdoor kan het iets langer duren voordat jouw pakketten verzonden worden. Reken dus altijd een marge.

 

  • Last-minute bestellingen komen heel vaak voor. Wanneer je een heel snelle levering kunt bieden (voor 22u besteld, morgen in huis), heb je dan ook een streep voor op andere webshops. Vraag dus bij het verzendkantoor of dit mogelijk is, en reken de extra verzendkosten hiervoor aan bij de klant. Deze extra kosten nemen klanten er zonder veel problemen bij, aangezien jij hen zo’n snelle levering biedt.

 

Webshop beleving

Inspiratie pagina

Geef inspiratie aan je bezoekers door inspiratiepagina’s aan je webwinkel toe te voegen waar je producten in verschillende categorieën plaatst. Bijvoorbeeld: Voor hem of voor haar,… en zorg dat er ook kan gefilterd worden op prijs voor mensen die aan een bepaald budget vasthangen.

Bol.com kerstinspiratie

 

Online wenslijst

Met een wenslijst kunnen bezoekers gemakkelijk cadeau-ideeën bewaren als ze nog niet kunnen of willen beslissen. Zo zijn ze nog niet direct verplicht om een keuze te maken. Een online wenslijst is trouwens standaard aan te raden, niet alleen tijdens de feestdagen.
Bovendien kun jij zien wat jouw bezoekers interessant vinden. Speel hierop in door remarketing, een aantrekkelijke e-mailing of korting op deze producten.

Feestelijke groeten

Verander standaard meldingen zoals bijvoorbeeld de cookie melding, e-mail handtekening, foutpagina, enz. door het design aan te passen naar de kerstsfeer. Je kan ook  een feestelijke groet toevoegen bij een e-mailing. Het zijn kleine aanpassingen, maar grote attenties naar de klant toe.

 

Maak je webshop technisch stabiel

SEO

Zorg voor een grondige zoekmachine optimalisatie (SEO) zodat jouw website goed kan gevonden worden op het internet. Ga na of jouw content voldoende is aangepast naar populaire zoekwoorden tijdens de feestdagen.
Wacht hier niet té lang mee, want het kan wel even duren voordat een nieuwe webpagina of content door zoekmachines geïndexeerd worden.

Technisch

Laat de technische kant van je webshop ook eens checken, zodat je zeker bent dat bezoekers geen onverwachtse obstakels tegenkomen tijdens het afrekenen.
Optimaliseer de snelheid van je webshop! In aanloop naar de feestdagen mag je rekenen op 50% meer bezoekers dan tijdens de rest van het jaar. Dit zorgt voor een hogere serverload, die jouw webshop trager of zelfs onbereikbaar kan maken. Een trage is shop is erg vervelend, en beïnvloedt natuurlijk je omzet. Consumenten hebben anno 2016 geen geduld meer, en al zeker niet tijdens ‘the most stressful time of the year’. Wist je dat 40% van de consumenten verlaat een site al als de laadtijd langer is dan 3 seconden?(2)

Hier zijn 4 belangrijke tips om een snelle webshop te kunnen bieden:

  • Zorg voor meer servercapaciteit (dit kan tijdelijk worden opgeschaald door jouw hostingbedrijf).
  • Met een geïsoleerde hostingomgeving heb je geen last van bezoekerspieken bij de buren.
  • Gebruik cachingtools om je shop te versnellen en bezoekerspieken op te vangen.
  • Comprimeer te zware afbeeldingen om het aantal Mega Bytes te beperken.

Ga ook na of je webshop veilig is voor hackers. Die slaan namelijk maar al te graag toe tijdens deze periodes. Ook hier geldt: beter voorkomen dan genezen.

Mobiel

Een groot deel van de online shoppers doet zijn aankopen op mobiele apparaten zoals hun smartphone of tablet. Ga zeker na of jouw webshop responsive is en 100% werkt op deze schermen (grootte lettertype, knoppen, laadtijd, afbeeldingen,…)

 

Langer ruilen

Het perfecte cadeau vinden is vaak een onmogelijke opdracht, zeker naarmate het online aanbod groter wordt. Geef ontevreden klanten daarom de optie om hun aangekochte cadeau te retourneren. Je kan deze termijn ook te verlengen naar bijvoorbeeld een paar weken na kerst.

 

Gratis cadeau

Nog een manier om de omzet te verhogen, is een extraatje geven (staaltjes,…) wanneer een klant een minimumbedrag besteedt. Klanten zijn geneigd om nog iets (kleins) aan te kopen om toch aan dat bedrag te komen waardoor ze iets GRATIS krijgen. Een goede tip hierbij is om zelf cross-sellproducten aan te bieden in het winkelmandje die de klant helpen om het drempelbedrag te bereiken. Kleine en goedkope cadeautjes zijn namelijk populair voor de feestdagen.

 

Acties, kortingen en aanbiedingen

Speciale feestdagen acties zijn een echte aanrader voor wie meer bezoekers naar zijn webshop wil trekken. Zorg dat je die acties niet enkel op de homepage van jouw webshop plaatst, maar ook doortrekt op andere kanalen zoals sociale media, e-mail, advertenties! In deze ‘dure’ periode zijn consumenten erg gevoelig voor speciale aanbiedingen of kortingen.

Hou bovendien een oog open voor concurrenten rondom jou. Als je ziet dat zij interessantere aanbiedingen of grotere kortingen bieden, pas dan jou strategie aan. Consumenten kiezen altijd voor de goedkoopste aanbieder.
Zorg dat jouw nieuwsbrief volledig in het teken staat van de feestdagen, en dus van jouw acties. Met deze mailing kun je hen nog eens herinneren aan de interessante kortingen bijvoorbeeld. Heb je geen speciale acties, inspireer hen dan en zoek een aantal producten uit die interessant kunnen zijn als Sinterklaas- of kerstcadeau. Maak er de ‘Musthaves voor NYE’, of ‘5 leuke ideeën voor onder de kerstboom’ van.

Kies je voor een advertentiecampagne om jouw actie te promoten, dan kan dit eenvoudig met Google Adwords, of via een advertentiecampagne op Facebook.

Het is misschien een hap uit je budget, maar als met een succesvolle advertentie heb je dit zo veelvoudig terugverdiend.

Naast de betalende optie, is er nog de mogelijkheid om speciale landingspagina’s te maken die gericht zijn op specifieke acties of producten, of diensten. Zo krijg je snel meer bezoekers die doorstromen naar jouw webshop.
Er zijn natuurlijk nog veel meer tips voor webwinkeliers tijdens de feestdagen, maar deze 10 tips zullen zeker helpen om het beste uit deze feestperiode te halen.

Heb jij nog andere gelijkaardige ervaringen of tips die je met ons wilt delen? Reageer dan gerust, of reageer op onze Facebookpost.


(1) https://www.ecommercenews.nl/klanten-waarderen-mooie-luxe-verpakking/

(2) https://blog.kissmetrics.com/loading-time/?wide=1

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.