Facebook marketing

Zo scoor je wél met Facebook!

Facebook is een erg handige manier om jouw bedrijf te promoten. Veel bedrijven hebben dan misschien wel een eigen Facebookpagina opgericht, maar daar blijft het ook vaak bij. Passief aanwezig zijn op sociale media geeft niet zo’n goede indruk naar je bezoekers en potentiële klanten toe. Overactiviteit kan daarentegen ook een tegengestelde werking hebben. Denk dus zeker eens na over hoe je optimaal (en legaal) kan gebruikmaken van je aanwezigheid op Facebook. Wij geven je alvast een duwtje in de rug.

Wees interactief

Bedrijven die snel reageren op vragen of klachten van (potentiële) klanten hebben zeker al een streepje voor. Niet reageren is al helemaal uit den boze. Tegenwoordig verwachten mensen binnen het uur een antwoord te krijgen. Zorg er daarom voor dat je er een gewoonte van maakt om op vaste tijdstippen jouw pagina eens te bekijken. Bijvoorbeeld ’s morgens, ’s middags en ’s avonds. Snelle en klantgerichte reacties zijn daarbij een teken van respect en waardering voor de klant.

Push in plaats van pull

Facebook volgers overladen met posts van nieuwe producten of acties is een beetje te veel van het goede. Probeer op vaste tijdstippen een bericht te posten over een nieuw product of dienst, maar overdrijf niet. Nog beter is om hen te triggeren, zodat ze zelf naar jouw website gaan of jouw pagina meer in de gaten zullen houden. Je kunt bijvoorbeeld op voorhand laten weten dat er binnenkort een nieuw product in het aanbod komt, om klanten op die manier nieuwsgierig te maken. Of, heb je als kledingzaak bijvoorbeeld een nieuwe collectie, dan kan het een goed idee zijn om enkel een voorproefje te geven van de topstukken of outfits. Zo zijn klanten sneller geneigd om door te klikken naar de website (vergeet uiteraard de link niet bij te voegen).

Post af en toe iets leuks

Als bedrijf wil je natuurlijk jouw producten of diensten promoten, of uitpakken met wedstrijden en kortingen. Daar is op zich helemaal niets verkeerd mee, maar vergeet niet dat de meeste mensen op Facebook kijken voor hun plezier. Probeer dus jouw verkoopsgerichte posts ook eens af te wisselen met wat meer luchtige content zonder commerciële doeleinden in het achterhoofd.

Maak doordacht gebruik van Facebook Advertising

Adverteren op Facebook tegen betaling lijkt nog steeds veel bedrijven af te schrikken vanwege een tekort aan kennis en ervaring met deze tool. Enerzijds heeft men vaak te weinig tijd voor om zich erin te verdiepen, of men wil het risico niet nemen om voor onverwachte kosten komen te staan (die soms zelfs voor niets zijn geweest).

Eigenlijk zijn deze redenen één voor één te verwerpen. Gebruikmaken van Facebook Advertising vergt helemaal niet veel tijd, daarbij houdt Facebook je actief op de hoogte van hoe de advertentie presteert. Via Advertentiebeheer kun je snel een overzicht krijgen van de ingezette advertenties en hun prestaties. Daarbij is deze Facebook tool erg gebruiksvriendelijk en toont je stap voor stap wat je moet doen. Ten tweede beslis je zelf hoeveel budget je wilt besteden aan elke campagne of advertentie, zo sta je nooit voor een onverwachte rekening. Als laatste is het niet verstandig om ondoordacht je advertentie plaatsen. Door gericht en strategisch te adverteren is de kans natuurlijk veel groter dat je ook je gewenste doelgroep zult bereiken.

Nog een tip

De Facebook Power Editor is een handige tool voor wie veel advertenties plaatst. Hiermee kun je ook offline verschillende campagnes creëren. Bovendien kun je hiermee gemakkelijk campagnes of losse advertenties dupliceren of wijzigen. Met een enkele klik staat alles op Facebook. Een hoop tijd gespaard dus.

Het onderhouden van een professionele Facebookpagina is misschien wel eenvoudiger dan vaak wordt gedacht, maar vergt toch wat tijd en energie. Wil je toch hulp of bijgestaan worden in dit verhaal, contacteer ons dan gerust en we helpen je graag verder!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.