Meer online omzet met Instagram shopping

Mobiel shoppen zit nog steeds in de lift. Steeds vaker ronden we aankopen af via onze smartphone of tablet. Met Instagram Shopping kan je als online verkoper handig inspringen op deze trend.

Instagram Shopping bestaat al een tijdje, maar wordt nog steeds verder geoptimaliseerd. Zo is in de Verenigde Staten ondertussen ook de betaalfunctie beschikbaar. Hierdoor kunnen volgers aankopen doen zonder Instagram te verlaten. Maar ook zonder deze optie is het een handige marketingtool om meer online verkoop te genereren.

Het principe is heel eenvoudig. In plaats van je volgers te verwijzen naar een link in bio, kan je producten taggen in je posts en stories en je volgers meteen naar de juiste link brengen op je website.

Zo’n 60% van de Instagram gebruikers ontdekt nieuwe producten of diensten via het platform en zo’n 30% heeft al iets gekocht via Instagram. Tijd dus om Instagram Shopping in te stellen voor jouw account!

Wat heb je nodig?

  1. Een zakelijk Instagram account
  2. Een Facebook bedrijfspagina
  3. Een productcatalogus op je Facebook pagina (https://www.facebook.com/products)
    • Je kan producten handmatig toevoegen (als je over een beperkt aantal producten beschikt), in bulk of via je webshop als deze bijvoorbeeld in WooCommerce of Magento gebouwd is.
    • De voorraad kan ook beheerd worden door de Facebook pixel
    • Als je links op verkoop klikt, kan je de catalogus koppelen.
    • Wil je een bestaande catalogus koppelen, ga dan naar je overzicht en klik rechts naast de gewenste catalogus op Instagram shoppen instellen.
  4. Je Instagram account en Facebookpagina moeten aan elkaar gekoppeld zijn en je moet een bedrijfsmanager hebben die eigenaar is van de accounts en van de catalogus.

Daarna moet je je account laten beoordelen. Jouw Instagram shop moet door Instagram worden goedgekeurd.

  • Ga bij je Instagram account naar instellingen – bedrijf en kies voor Instagram Shopping instellen.
  • Volg de stappen om je account te laten beoordelen.
  • Eens je account goedgekeurd is, kan je via instellingen de shop configureren.
Productcatalogus aanmaken Facebook

Taggen maar!

Nu kan je producten taggen in berichten en stories. Dit gebeurt op dezelfde manier als het taggen van personen. Bij berichten tik je op “producten taggen”. Je kan er maximum 5 taggen. Bij stories kan je 1 product sticker kiezen.

Zo ziet het eruit.

  • In de feed herken je foto’s met getagde producten aan het winkelmandje rechts bovenaan.
  • Als je meer dan 9 berichten hebt waarin producten getagd zijn, krijg je een shopping tab. Zo krijgen volgers meteen een overzicht van de aangeboden producten.
  • Eens de foto geopend, verschijnt in de linkerbenedenhoek een winkelmandje en de melding “Producten bekijken”
  • Er verschijnt een witte bol daar waar je de producten getagd hebt.
  • Je volgers krijgen de product titel en prijs te zien als ze op de foto klikken. Als ze het product bekijken, wordt hen voorgesteld om dit product op de website te bekijken.
Instagram shopping tab
Instagram Product tags

Maak klanten van je volgers!

Op deze manier genereer je meer verkeer naar je website. Bovendien vergroot je de kans dat jouw producten die ontdekt worden via Instagram ook effectief gekocht worden. Eens je volgers op je website geraken, kan je hen nog meer laten ontdekken (toon gerelateerde producten), een kortingscode aanbieden, zich laten registreren voor de nieuwsbrief enzovoort!

In een volgende blog, tonen we hoe je met product posts adverteert en nog meer mensen kunt bereiken!

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je Instagram account of wil je graag een opleiding volgen? 

Contacteer ons vrijblijvend voor de mogelijkheden!

Let's grow together!