Hoe kies ik de juiste sociale media kanalen voor mijn zaak?

Gezien het grote aanbod aan sociale media kanalen is het onmogelijk om ze allemaal optimaal in te zetten. Wil je resultaat boeken dan moet je consequent aanwezig zijn. Bovendien zijn niet alle kanalen geschikt voor jouw business. Kies enkel de kanalen die aansluiten bij jouw zaak en neem deze mee in je marketingstrategie.

Om die keuze te maken, kan je beginnen met jezelf deze vragen te stellen:

  • Wie wil ik bereiken?
  • Wat wil ik bereiken?
  • Welke content heb ik?
  • Hoeveel tijd heb ik? (Of kan ik dit uitbesteden)

We nemen 6 kanalen voor jou onder de loep.

Instagram sociale media kanalen
Facebook

Bij sociale media denken we meteen aan Facebook. Niet moeilijk, want Facebook mag dit jaar al 16 kaarsjes uitblazen. Dit populaire kanaal heeft wereldwijd miljarden gebruikers. Het begon als een intern schoolplatform, maar is ondertussen uitgegroeid tot het grootste sociale netwerk ter wereld. Ook senioren vinden er hun weg. Je kan foto’s of video’s uploaden, live gaan en links naar je website posten.

Het aantal gebruikers en hun diversiteit in combinatie met de vele mogelijkheden die Facebook biedt, maakt dit platform geschikt voor elk type business.

Instagram

Instagram ontstond in 2010 en werd amper 2 jaar later opgekocht door Facebook. Alle data van Facebook en Instagram zijn gekoppeld. De twee worden dan ook meestal in één adem genoemd. Toch zijn er een aantal verschillen.

De gebruikers zijn wat jonger dan op Facebook. Instagram begon als een fotografie app en 10 jaar en talloze extra features later ligt de focus nog steeds op het visuele. De komst van Stories in 2017 heeft hier wel wat verandering in gebracht. De foto’s en video’s verdwijnen na 24 uur. Er mag dus wat minder op details gelet worden. Door de komst van Stories steeg de tijd dat gebruikers op het platform spenderen met maar liefst 160%.

Instagram voor jouw zaak?

Richt je je op 45-plussers en verkoop je een financiële dienst of IT-technisch product? Dan is de kans dat je jouw doelgroep via Instagram bereikt, klein. Fashion, food, beauty en travel zijn de sectoren die het meest succes boeken op Instagram.

Wil je gezien worden tussen de miljoenen berichten en stories die dagelijks gepost worden? Dan moet je voortdurend aanwezig zijn en de interactie met je volgers aangaan. Hou er dus rekening mee dat je flink wat tijd moet spenderen op dit medium als je resultaten wil halen.

LinkedIn

Wie op zoek is naar de hipste restaurants, vegan recepten of de laatste nieuwe modetrends, vangt op dit platform bot. LinkedIn lijkt qua gebruik meest op Facebook, maar selfies in bikini terwijl je van je favoriete cocktail slurpt zijn not done. Dit zakelijk platform richt zich sinds 2003 op professionals. Je kan er online netwerken en zo contact leggen met potentiële partners of klanten. Ook recruiters en werkzoekenden worden via LinkedIn met elkaar in contact gebracht. We spreken bij LinkedIn niet over vrienden of fans, maar over connecties.

Dus wil je je kennis en expertise delen en connecteren met (potentiële) klanten dan kan je inzetten op LinkedIn. Focus op waardevolle content en ga de interactie aan met connecties.

Super Bowl challenge
YouTube

YouTube wordt meestal beschouwd als een platform waar je video’s kan bewaren en van daaruit delen. Maar het is veel meer dan dat. YouTube wordt vaak gebruikt als een zoekmachine. Er wordt vooral gezocht naar how to – video’s (tutorials). Mensen gebruiken dit kanaal dus omdat ze iets willen leren of meer informatie willen over hoe bijvoorbeeld een product werkt, alvorens ze het aankopen. Net zoals bij andere sociale media, is het nuttig te weten wie jou doelgroep is. Nog belangrijker is te weten welke vragen ze hebben over jouw product of dienst. Op die vragen kan je dan met een boeiende video antwoord op geven. Je kan YouTube in eerste instantie gebruiken om brand awareness te creëren.

Door de link met Google, kan je aan retargeting doen en gericht advertenties tonen aan mensen die jouw video(’s) bekeken hebben en dus mogelijks geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Wie YouTube inzet met de juiste strategie en middelen kan er heel mooie resultaten mee halen.

Pinterest

Van alle sociale media platformen wordt Pinterest minst gebruikt om contact te leggen met anderen. Net als YouTube wordt het gebruikt als een zoekmachine. Gebruikers zijn op zoek naar inspiratie. Decoratie voor een communiefeest, recepten, de inrichting van een tuin en zo verder. Ze gaan op zoek naar ideeën of oplossingen, meestal met de intentie om iets te kopen. De interessantste pins bewaren ze in een bord. Er zijn weinig sectoren waarvoor Pinterest niet inzetbaar is. Om te weten of Pinterest relevant is voor jouw zaak, kan je de test doen. Ga zelf even op zoek met termen die aansluiten bij jouw business en bekijk of dit borden, pins of profielen oplevert. Ook bij Pinterest is het dan kwestie van de juiste content te delen voor jouw doelgroep. Gebruik kwalitatieve afbeeldingen die de aandacht trekken en link deze door naar je website. Zo genereer je gratis verkeer naar je website. Wanneer je relevante content (pins) deelt en deze in het bord van gebruikers verzameld worden, kan je nog lange tijd van “oude” content de vruchten plukken. Iets wat veel minder het geval is bij andere platformen, waarbij alles zeer vluchtig is. Als je bericht op Facebook weinig likes krijgt binnen een bepaalde tijd nadat je het geplaatst hebt, verdwijnt deze uit de feed van je volgers. Je pin kan echter nog maandenlang verkeer naar je website genereren.

 

 

Tiktok
TikTok

TikTok is één van de jongste sociale media platformen. Het zag in 2014 het daglicht onder de naam Musical.ly. Net zoals het platform zelf zijn ook de gebruikers aan de jonge kant. Of beroemd. De #jlosuperbowlchallenge van de 50-jarige Jennifer Lopez werd zo’n 418 miljoen keer bekeken. Na haar performance op de Super Bowl daagde Miss Jlo haar fans uit om een stukje uit haar show na te doen. De challenge was zo populair dat er zelfs tutorials voor gemaakt werden op YouTube. Op dit platform draait het dus veelal rond dans, fun en entertainment. Er zijn dan ook nog weinig bedrijven die de sprong maken naar TikTok.

Maar als je doelgroep 13 tot 24-jarigen zijn, kan je het toch overwegen. Enkele bekende bedrijven die het goed doen op TikTok zijn bijvoorbeeld Ketnet (@ketnet_officieel) en Technopolis (@technopolis_be). En nee, de CEO van Technopolis waagt zich niet aan de JLO Super Bowl challenge. Ze posten technische weetjes en experimenten op een originele manier en met een populaire TikTok beat eronder. Een andere manier om TikTok op te nemen in je marketingstrategie is beroep doen op influencers. De populaire 18-jarige Stien Edlund met bijna 3 miljoen volgers sloot zo een contract af bij ZEB en brengt als sinds 2018 haar eigen collectie uit voor de kledingketen.

Heb je een jong publiek en kan je origineel uit de hoek komen? Dan heb je enkel een Smartphone nodig om jezelf voor de TikTok-leeuwen te gooien!

Hulp nodig bij je online marketing strategie?

Doe beroep onze experts!

Boek vrijblijvend een gesprek!