fbpx

Van Universal Analytics naar GA4.

Een nieuwe versie van Google Analytics, GA4 gaat de Universal Analytics (UA) vervangen. Deze versie werd in 2020 al uitgerold, maar binnenkort verdwijnt UA volledig. Vanaf juli 2023 verwerkt jouw oude property* geen hits meer. Dit wil zeggen dat een overstap naar de nieuwe versie onvermijdelijk is.

Een property is de verzameling van Google Analytics-rapporten en -gegevens gekoppeld aan een website. Gegevens die samen geanalyseerd moeten worden, moeten zich binnen 1 property bevinden.  

Een overzicht

  • Tot 1 juli 2023: Je kan je huidige property (UA) blijven gebruiken en data verzamelen
  • Na 1 juli 2023: Je hebt nog 6 maanden toegang tot de data in je UA-property
  • Maart 2023: Als je nog geen nieuwe Google Analytics 4-property gemaakt hebt, wordt er een property gemaakt door de Installatieassistent. De basisfuncties worden overgenomen uit de bestaande UA-property.

GA4 of Google analytics 4 is de nieuwste versie van Google analytics. Een GA4 property meet op een nieuwe manier. Deze gebruikt gegevens op basis van gebeurtenissen (events) & parameters in plaats van sessies. De property verzamelt zowel gegevens van websites als apps.

Verbeterde meting

Een GA4 property heeft een ingebouwde verbeterde gebeurtenismeting. Zo kan je bepaalde events meten, zonder dat je hier extra code voor moet installeren.

Volgende gebeurtenissen kan je automatiseren in GA4

  1. Scrollen
  2. Uitgaande klikken
  3. Site Search-tracking
  4. Video-engagement
  5. Bijhouden van bestandsdownloads.

Het instellen van gebeurtenissen wordt eenvoudiger. Je kan elke gebeurtenis wijzigen of een nieuwe gebeurtenis maken op basis van andere gebeurtenissen en parameters.

Van een gebeurtenis kan je gemakkelijk een conversie maken.

GA4 & privacy

Google Analytics 4 is beter voorzien op de privacy van gebruikers. Zo worden IP adressen altijd anoniem gemaakt en deze instelling kan je niet wijzigen. IP adressen worden niet geregistreerd of bewaard en de nieuwe property verzamelt alle gegevens van apparaten in de EU via domeinen en op servers in de EU voordat verkeer wordt doorgestuurd naar Analytics-servers voor verwerking.

Overstappen van UA naar GA4

Je stapt best zo snel mogelijk naar Google Analytics 4. De nieuwe versie neemt immers geen historische gegevens over uit UA dus hoe sneller je data begint te verzamelen in de nieuwe property, hoe beter. Zo kan je ook nog data vergelijken en wanneer UA verdwijnt, is jouw GA4 al helemaal up and running.

We raden je aan om je rapporten uit UA te exporteren zodat je de gegevens niet kwijt bent.

Als je al een UA-property hebt, kan je gebruik maken van de installatieassistent.

Deze maakt een  nieuwe GA4 property en kopieert de propertynaam, website-URL, tijdzone en valuta-instellingen uit de UA property.

Je moet de rol bewerker hebben om dit te kunnen doen.

  1. Ga via beheer naar

2. Klik bij “Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken” op aan de slag.

3. Klik op maken en doorgaan

Wanneer je de optie “Property maken” ziet, kunnen je bestaande UA-tags gebruikt worden voor de nieuwe GA4-property. Er wordt dan een gekoppelde site tag gebruikt.

Als je deze optie selecteert kan je meteen verder met de volgende stappen.

Heb je gekozen voor “Maken en doorgaan” dan dien je de google tag in te stellen. Het is aanbevolen om de bestaande tag (aanwezig op je website) te gebruiken.

Bij gegevenstreams kan je de taginstructies bekijken. Wanneer je een Wordpress website hebt, kan je met plugins werken. De tag kan ook handmatig geïnstalleerd worden (met gebruik van de Google tag manager bijvoorbeeld).

  1. Klik op naar uw GA4-property om de property verder in te stellen.

Hier kan je alle stappen doorlopen.

Het kan even duren voor de data binnenkomt in GA4. Je kan dit testen door een pagina te bezoeken op je site en het realtime rapport te bekijken in GA4.

 

Niet te vergeten

  • Bewaren van gegevens staat standaard ingesteld op 2 maanden. Dit kan je aanpassen naar maximum 14 maanden via “Gegevensinstellingen” en “Bewaring van gegevens”.
  • Sluit referrals of verwijzingen en intern verkeer uit via “Gegevensstream” – “Taginstellingen” instellen en klik op alles tonen:

  • Koppel je GA4 met Google ads

We raden je aan conversies uit Google Analytics 4 te importen in Google ads zodat deze nog even gelijk kunnen lopen met die uit UA. Je stelt die van GA4 dan in als secundair (observatie) en wanneer UA wegvalt, maak je de GA4 conversie primair.

  • Koppel je GA4 met Google Search Console

Heb je hulp nodig bij het correct instellen van Google Analytics 4, neem dan zeker contact op met ons.

LEES VERDER...

Misschien vind je dit ook leuk