Handige SEO-tools

Waarom SEO-tools gebruiken?

Vooraleer we jullie een overzicht geven van handige SEO-tools is het goed om te weten waarom SEO belangrijk is. Met Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je website beter gevonden wordt.

Een betere vindbaarheid zorgt voor meer bezoekers. Meer bezoekers, die mogelijks klant worden bij jou. Je kan natuurlijk ook paid traffic genereren en inzetten op Google Ads of Social Media advertenties. Maar een hoge organische score in de zoekmachines zorgt voor geloofwaardigheid. Bezoekers die op een organische manier op jouw website terechtkomen, zijn sneller geneigd een aankoop te doen of om contact op te nemen.

SEO is gratis, maar tijdrovend.

Om je online zichtbaarheid te verhogen met SEO heb je een strategie en tijd nodig. Toch werpt dit op lange termijn zijn vruchten af en zou elke ondernemer die via een website nieuwe klanten wil aantrekken er mee bezig moeten zijn, want “the best place to hide a dead body… is the second page on Google.”

Een gekende uitspraak in de marketing wereld die niet meer wil zeggen dan dat je zichtbaarheid vanaf de 2e pagina op Google quasi nul is. Onderzoek heeft aangetoond dat meer dan 90% van de clicks in zoekmachine resultaten gebeuren op de eerste pagina.

Optimalisatie van je online zichtbaarheid

Hoe begin je eraan? Eerst en vooral is het belangrijk om te weten wie je wil aantrekken. Je moet dus je doelgroep bepalen. Dan is het belangrijk om te weten hoe deze doelgroep naar jou en je product of dienst op zoek gaat. Een zoekwoordenanalyse kan helpen bij het afstemmen van je content op jouw doelgroep. Dat brengt ons meteen bij de eerste tool.

Drie basis SEO-tools

Er zijn ontzettend veel (dure) tools op de markt, maar in deze blog beperken we ons tot 3 tools. Deze hebben we gekozen omdat:

  • Je er als beginner mee aan de slag kan
  • Ze gratis te gebruiken zijn
  • Het gebruiksvriendelijke tools zijn
1) Keywordplanner of zoekwoordplanner van Google

Met deze gratis tool van Google Ads kan je nieuwe zoekwoorden ontdekken. Je kan op zoek gaan naar zoekwoorden op basis van een product of dienst (bijvoorbeeld “webdesign”). Of je kan vertrekken van jouw bestaande website en Google suggesties laten doen. Google geeft jou informatie die nuttig is wanneer je wil adverteren (kosten, concurrentie), maar je ziet ook de populariteit van je zoekwoord en Google stelt andere zoekwoorden voor.

2) Seobility

Ondanks het feit dat we bij SEO vertrekken van onze doelgroep, moeten we ook rekening houden met de zoekmachines. Deze gaan immers bepalen of onze website interessant genoeg is om te tonen. Er zijn heel veel factoren die van belang zijn. Een tool die al die factoren voor jou samenvat is Seobility.

Seobility analyseert je website en bezorgt je een gedetailleerd overzicht met zaken die moeten worden aangepakt. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de impact die deze zaken hebben op je SEO score.

Bij Seobility komt werkelijk alles aan bod. Deze uitgebreide tool screent je website op vlak van techniek en content, backlinks en ranking. Aan SEO moet je continu werken en met deze handige tool hou je steeds de vinger aan de pols. Bovendien kom je met de gratis versie al een heel eind.

3) Yoast

Yoast is een super nuttig hulpmiddel voor het schrijven van SEO-vriendelijke teksten. De gratis versie van Yoast installeren we standaard bij onze Wordpress en WooCommerce klanten.

Uiteraard is het opnieuw belangrijk om bij het schrijven van je teksten te vertrekken bij je doelgroep. Voor wie maak je een pagina en schrijf je de tekst? Wat wil je ermee bereiken of wat wil je dat de bezoeker doet na het lezen van je tekst?

Wanneer je een pagina gemaakt hebt met straffe content, kan Yoast helpen bij het optimaliseren van de pagina voor SEO. Je vertrekt dan opnieuw van een zoekwoord. Het zoekwoord waarvan je denkt dat jouw doelgroep het gaat gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Dit zoekwoord geef je in bij Yoast.

Yoast informeert je onder andere over interne links, externe links of je zoekwoord volstaat en of het voldoende terugkomt in de titels en in de tekst. Met Yoast kan je ook je meta description optimaliseren. Dit is de omschrijving van je pagina die wordt weergegeven in de zoekmachine resultaten en die zoekers moet aanzetten om door te klikken naar jouw site!

Daarnaast houdt Yoast ook rekening met de leesbaarheid van je tekst.

Google zoekwoordplanner
Google zoekwoordplanner
Seo-tool Seobility
Seobility
Seo-tool Yoast
Yoast

Wil je zelf aan de slag met Yoast?

Dan helpen we je graag op weg. Je kan bij ons een online training volgen om het maximum uit deze tool te halen!

Meer over deze online training