Checklist website laten maken

Wil je een website laten maken voor je bedrijf? Dan zijn er een aantal zaken waar je best vooraf goed over nadenkt. We zetten ze hier voor je op een rijtje.

1. Domeinnaam & hosting

Om je website online te kunnen zetten heb je een domeinnaam (URL) en hosting nodig.

  • De domeinnaam is in de meeste gevallen en idealiter gelijkaardig aan de naam van je zaak. Hou de schrijfwijze zo eenvoudig en herkenbaar mogelijk. Vb mijnwebsite.be. Je kan via dns.be nagaan of je domeinnaam nog vrij is.
  • De hosting van een website kan je vergelijken met de huur van een winkelpand. Je betaalt maandelijks of jaarlijks een bedrag voor de ruimte die je website inneemt op de servers van je hostingmaatschappij.

2. Wat wordt het doel van de website?

Waarom heb je een website nodig? Is deze puur informatief, wil je dat je website nieuwe klanten aantrekt, wordt het een online showroom of zelfs een online shop?

Het is belangrijk dit vooraf te bepalen omdat het een invloed heeft op de keuze van

  • Het platform
  • Het design en
  • De inhoud van je website.

 

3. Het platform

In welk systeem ga je de website laten bouwen. Er zijn een aantal factoren die deze keuze beïnvloeden.

  • Gebruiksgemak: Is het de bedoeling dat je zelf gemakkelijk aanpassingen kan doen aan je website? Denk maar aan teksten en/of foto’s toevoegen, nieuwe pagina’s aanmaken, een blogpost aanmaken, producten toevoegen.
  • Schaalbaarheid: Als je wil beginnen met een bescheiden website, maar deze in de toekomst verder wil uitbreiden met extra functionaliteiten of een webshop, dan hou je hier bij de keuze van het platform best rekening mee. Het zou jammer zijn te investeren in een website die na enkele maanden niet meer bruikbaar is.
  • Zoekmachinevriendelijkheid: Het is belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Een SEO technisch sterke website kan je online zichtbaarheid een flinke duw geven. Dergelijke platformen hebben onder andere een SEO-vriendelijke URL-structuur en pagina’s die gemakkelijk te indexeren zijn door zoekmachines.
  • Kosten: Ga na welke kosten er verbonden zijn aan het systeem dat jouw voorkeur geniet. Denk hierbij aan hosting, updates en onderhoud.

4. Het design

Hoe gaat je website eruitzien? De basis (lettertype & kleuren) stem je uiteraard af op je branding (huisstijl). Het belang van een goed design wordt vaak onderschat. Door het juiste design te kiezen, kan je je niet alleen onderscheiden, het kan ook een grote invloed hebben op gebruiksvriendelijkheid en conversie. Het is dus belangrijk om niet alleen uit te gaan van wat je zelf mooi vindt, maar ook om goed na te denken over het doel en je doelgroep. Gezien er heel veel mobiel gesurft wordt, is een responsive design onmisbaar. Dit wil zeggen dat het design zich aanpast naar de grootte van het scherm van bijvoorbeeld een iPhone.

5. De functionaliteiten

Hier zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar je budget is dat wellicht niet. Denk na welke functionaliteiten je absoluut nodig hebt.

  • Om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, kan je bijvoorbeeld een uitgebreide navigatie en een zoekfunctie voorzien.
  • Wil je bezoekers aansporen om contact op te nemen? Voorzie dan duidelijke call to actions en eenvoudige contactformulieren.
  • Snel online vragen beantwoorden van bezoekers? Dit kan met een chatfunctie.

Maak een lijstje van must haves en nice to haves. Is er onvoldoende budget van de nice to haves, dan kunnen deze eventueel later nog toegevoegd worden.

6. De inhoud

Welk verhaal wil je vertellen en hoe ga je dat doen? Heb je een vlotte pen en weet je perfect wat er gezegd moet worden, dan kan je eventueel zelf aan de slag.

Bij het schrijven van de inhoud voor je website dien je uiteraard rekening te houden met je doelgroep en doelstelling. Hoe ga je bezoekers overtuigen van jouw aanbod? Vergeet je keyword onderzoek niet zodat je de teksten kan optimaliseren voor zoekmachines. SEO-vriendelijk schrijven gaat echter verder dan de juiste keywords gebruiken. Er zijn verschillende tools te vinden om je hierbij te helpen. 

Professionele copywriters kunnen hier echter het verschil maken. Zij hebben kennis van SEO en ervaring met het schrijven van aantrekkelijke teksten. Met hun originaliteit en creativiteit kunnen ze de aandacht van bezoekers trekken en hen overtuigen van jouw aanbod.

Bovendien kijken copywriters met een andere blik naar jouw verhaal en aanbod en halen ze zaken aan waar je wellicht zelf nooit aan gedacht had.

7. Online vindbaarheid

Het lanceren van een nieuwe website heeft geen nut zonder een strategie. Er zijn immers miljoenen andere bedrijven je voorgegaan. Een SEO-vriendelijke website met geoptimaliseerde teksten is de eerste stap, maar een online marketingplan is onmisbaar om je vindbaarheid te verhogen. Bepaal vooraf welke kanalen en tools je gaat inzetten en of je dit gaat uitbesteden of niet. Ook hier is het een must om je doelstelling en doelgroep te bepalen en de juiste kanalen en inhoud daar op af te stemmen. Het budget dat je hier voor gaat uittrekken is uiteraard ook niet onbelangrijk. 

8. Budget

Hoeveel kost een website? Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag. Het budget dat je moet reserveren voor een website hangt af van de keuzes die je gemaakt hebt op vlak van platform, design, inhoud en functionaliteiten zoals hierboven besproken.

  • Is je budget eerder beperkt, kies dan zeker voor een schaalbaar platform. Zo kan je stap voor stap verder bouwen.
  • Hou rekening met terugkerende kosten zoals domeinnaam, hosting en onderhoud van je website.

Wij maken steeds een offerte op maat afgestemd op de wensen en noden van jouw zaak. De platformen waar we mee werken zijn SEO-vriendelijke, technisch sterk en schaalbaar. Zo kan je altijd starten met een stevige basis en de website of webshop verder uitbouwen.

Wil je graag advies of vrijblijvend een offerte ontvangen? Contacteer ons voor een afspraak.

 

LEES VERDER...

Misschien vind je dit ook leuk