Montreal Sport is al jaren een gevestigde waarde in de voetbalwereld. Hun familiezaak in Brugge groeide uit tot een gerespecteerde naam in de sportbranche.

Al vrij snel hebben ze ingezet op omnichannel. In 2021 zorgden we voor een update van hun webshop in Magento (van Magento 1 naar Magento 2). We schreven een koppeling voor hun kassasysteem iPos van ACA, zodat dit gelinkt kon worden met hun Magento webshop.  

Hun online shop is niet enkel een extra verkoopkanaal, maar eerder een verlengstuk van de fysieke winkel. Klanten kunnen in de winkel in een kiosk of op een tablet het aanbod bekijken en vergelijken. Ze zien ook meteen of hun gewenste artikel nog op voorraad is.

Omnichannel is key.

Voor retailers die continu de vinger aan de pols houden en bereid zijn om te innoveren in het continu veranderende retaillandschap is the sky the limit. Bij Montreal sport begrijpen ze dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in een kwalitatief of uitgebreid assortiment, maar ook in het leveren van een aangename winkelervaring zowel online als offline.

De uitbreiding naar een grotere locatie met de daarbij horende naamsverandering & rebranding was dan ook een logisch gevolg. Montreal sport werd Absolute Teamsport Brugge en opende een nieuwe winkel. Zo kunnen zij blijven groeien en hun omnichannel aanwezigheid verder ontwikkelen. Er wordt een nog bredere selectie van producten en diensten aangeboden.
Met meer winkelruimte kunnen ze nog meer van het nieuwste en beste op het gebied van voetbal presenteren, van shirts en voetbalschoenen tot trainingsmateriaal en accessoires. Daarnaast is er een e-sports cage waar je je vaardigheden op FIFA kan testen en in de voetbalcage met doel kan je meteen je nieuwe voetbalschoenen uittesten.

Behouden van rankings

De naamsverandering had uiteraard ook gevolgen voor de webshop. De webshop kreeg een nieuwe look & feel, maar ook de domeinnaam moest gewijzigd worden. Het veranderen van een domeinnaam kan erg nefast zijn voor de zoekmachine resultaten. Zo kan je een goede ranking kwijt geraken.

Met de juiste planning en implementatie kan het verlies van ranking vermeden worden.

Hoe ga je nu best te werk bij een wijziging van een domeinnaam?

Behoud de structuur op het nieuwe domein

Wanneer je de wijziging van een domeinnaam combineert met een nieuwe URL structuur zal er verlies van verkeer zijn. Google moet immers de pagina’s opnieuw ontdekken en beoordelen. Bij Absolute Teamsport Brugge werd de volledige structuur behouden.

Redirects

Met een redirect laat je de oude URL doorverwijzen naar de nieuwe URL. Hierdoor komen bezoekers die een oude link gebruiken toch op de juiste pagina terecht en zo vertel je ook aan Google dat de pagina verhuisd is. In dit geval hebben we 301-redirects ingesteld. Dit is de beste optie bij het wijzigen van een domeinnaam waarbij de nieuwe URL dus ook getoond moet worden in de zoekresultaten. Zo vertellen we aan Google dat de pagina permanent verhuisd is.

Gebruik Google Search console

In Google Search Console kan je gebruik maken van de tool “Adreswijziging”. Met deze tool laat je aan Google weten dat het adres van de website gewijzigd is en dit zorgt ervoor dat de zoekresultaten worden meegenomen.

Maak een sitemap en dien ze in bij Google. De oude sitemap kan dan verwijderd worden.

Het resultaat is dat Absolute Teamsport op 1 staat in de zoekresultaten ongeacht er gezocht wordt op Montreal sport of op Absolute Teamsport. En ook bij andere relevante zoekopdrachten blijft de goede ranking behouden.

Ranking behouden na naamsverandering
Positie in zoekmachines behouden
zoekmachine positie na naamsverandering

Benieuwd naar de webshop? Bekijk hem hier:  www.absolute-teamsport-brugge.be

Ben je nog op zoek naar een partner om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen?

Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismakend gesprek.  

LEES VERDER...

Misschien vind je dit ook leuk