Hoe verhoog je je online zichtbaarheid in de zomerperiode?

In de zomer vertraagt alles een beetje. Omdat veel werknemers vakantie nemen, wordt bij de meeste bedrijven wat gas teruggenomen en (marketing)acties op een laag pitje gezet. In onze vorige blog vertelden we dat het toch interessant is om net in die wat rustigere periode online actief te blijven. Vandaag vertellen we wat je kan doen om je online zichtbaarheid te verhogen.

1. Google Mijn Bedrijf

Google is de populairste zoekmachine ter wereld en verwerkt dagelijks miljoenen zoekopdrachten. Hun gratis tool Google Mijn Bedrijf, wordt al eens over het hoofd gezien, maar heeft tal van voordelen.

Je kan jouw bedrijf onder de aandacht brengen wanneer ernaar gezocht wordt in Google search en Maps. Bovendien krijg je inzicht in de zoekopdrachten die uitgevoerd werden.

In de tool kan je alle informatie over jouw bedrijf invullen (website, telefoonnummer, openingsuren, adres). Zo word je beter vindbaar voor nieuwe klanten. Wanneer ze jouw bedrijf opzoeken, verschijnt alle informatie in de rechterzijbalk. Er kan onmiddellijk worden doorgeklikt naar de website.

Voeg foto’s toe om nog herkenbaarder te zijn. Je kan ook reviews van klanten verzamelen. Deze worden ook getoond en kunnen nieuwe klanten aansporen om contact op te nemen of langs te komen. Een bedrijf dat door Google geverifieerd werd, wordt bovendien sneller als betrouwbaar beschouwd.

Zet deze tool optimaal in om je online zichtbaarheid te verhogen. Als je daar hulp nodig hebt, kan je uiteraard bij ons terecht!

2. Onderhoud je sociale media kanalen

Ken jij iemand die geen Facebook en/of Instagram account heeft? Juist. Het aantal gebruikers van deze populaire platformen blijft stijgen. En ook al is jouw doelgroep met vakantie, sociale media blijven ze doorgaans actief gebruiken. Er is dus geen enkele reden om met jouw bedrijf niet aanwezig te zijn op sociale media. Er is een waslijst aan kanalen waaruit je kan kiezen. Welke best passen bij jouw bedrijf, ontdek je in een volgende blog.

Planning is key

 Om gezien te worden op bijvoorbeeld Facebook, post je best op regelmatige basis. Je kan werken met een content kalender die je bijvoorbeeld per maand vooraf probeert in te vullen. Zo vermijd je dat je last minute nog wat berichten uit je mouw moet schudden.

Zelfs wanneer je zelf met vakantie bent, kan je toch regelmatig iets posten met handige tools zoals Buffer, Planoly, Hootsuite, … Welke je kiest, hangt af van je persoonlijke voorkeur. Als je enkel Facebook en Instagram berichten wil inplannen, kan je dit doen via creator studio van Facebook zelf.

Content is king

Hoewel het belangrijk is om consequent aanwezig te zijn, moet de focus nog steeds op kwaliteit liggen. Berichten plaatsen waar niemand boodschap aan heeft, zijn nefast voor de zichtbaarheid. Berichten die niet gelezen, geliket of gedeeld worden, worden door Facebook als niet interessant beschouwd en minder vertoond. Bepaal wie je doelgroep is en schrijf je berichten echt voor hen of check bij je statistieken welk type berichten het eerder goed deden.

Style is everything

Content is king, maar het oog wil ook wat. Heb je er al eens op gelet hoe snel je zelf door je Facebook tijdlijn of Instagram feed scrolt? Door een straffe afbeelding te gebruiken kan je de aandacht trekken. Heb je zelf geen leuke foto? Bekijk dan zeker eens Unsplash, Twenty, Bigstock of Shutterstock. Het aanbod is immens. Via een zoekactie kan je gelukkig filteren om zo snel de perfecte afbeelding te vinden.

In een volgende blog, geven we je nog meer tips om je engagement op sociale media te verhogen!

Optimaliseer je SEO

Wil je een hogere ranking in de zoekmachine resultaten? Dan is search engine optimization of zoekmachine optimalisatie noodzakelijk. SEO dus.

Door die optimalisatie kan je ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. We zouden graag het tegendeel beweren, maar een hogere ranking bekom je niet in één dag. Aan zoekmachine optimalisatie moet je bovendien blijven werken. Een handige tool die jou alvast kan helpen met je Wordpress website is zoekmachineoptimalisatie-plug-in Yoast.

Met de gratis versie kom je al een heel eind. Deze helpt jou met het schrijven van teksten, titels en meta-tags op basis van een zoekwoord of zin dat je ingeeft. Yoast toont jou hoe je pagina er uitziet in Google en waakt over de leesbaarheid. De plug-in zorgt er voor dat pagina’s sneller geïndexeerd worden en je (nieuwe) pagina dus sneller voorkomt in de zoekresultaten. Wil je nog meer features dan kan je de premium versie aankopen.

Lijkt het jou allemaal heel interessant, maar weet je niet hoe je er aan moet beginnen? Of heb je gewoon een veel te drukke agenda om dit aan te pakken?

We helpen je graag! Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakend gesprek.

Onze experts staan voor je klaar!

LEES VERDER...

Misschien vind je dit ook leuk