Apple vraagt expliciet toestemming aan gebruikers om data te mogen gebruiken

Betekent deze Apple update nu het einde van Facebook Advertenties? Het zal alleszins moeilijker worden om aan retargeting te doen. Hoe meer mensen zich afmelden, hoe minder je doelgericht gaat kunnen adverteren.

Wat is er nu precies aan de hand?

Het is al langer mogelijk om op je iPhone reclametracking uit te zetten. Dit is een functie op je iPhone. Apple heeft nu echter aangekondigd dat ze hun gebruikers expliciet toestemming zullen vragen om hun gegevens te mogen tracken.

Er wordt verwacht dat heel wat mensen geen toestemming zullen geven. Hierdoor wordt het moeilijker om gericht te adverteren.

Facebook voorspelde zelfs een daling van 50% van de inkomsten uit Facebookadvertenties.

Wat betekent het?

Wanneer je webconversiegebeurtenissen gebruikt in je Facebook ads worden deze beïnvloed. Het beleid van Apple zal namelijk het verzamelen van bepaalde gegevens verbieden. De mogelijkheid om een bepaalde doelgroep te targeten voor specifieke conversies wordt op die manier beperkt.

Wat kan je doen?

Facebook heeft natuurlijk ook actie ondernomen. De conversiegebeurtenissen van iOS 14-apparaten worden verwerkt via “Verzamelmeting van gebeurtenissen”.

Je kan dan nog steeds effectieve campagnes voeren terwijl de privacy van gebruikers behouden blijft.

Stappenplan ter voorbereiding op de update van Apple wanneer je advertenties wil weergeven, geoptimaliseerd voor conversiegebeurtenissen op je website

1. Verifieer je domein

Via de Facebook business manager ga je naar bedrijfsinstellingen en bij merkveiligheid ga je naar domeinen. Daar kies je 1 van de drie methodes om je domein te verifiëren.

2. Configureer je conversiegebeurtenissen

Het aantal conversiegebeurtenissen wordt beperkt tot 8. In Gebeurtenissenbeheer kan je deze configureren. Facebook configureert eerst de conversiegebeurtenissen waarvan ze denken dat ze het relevantst zijn, op basis van je activiteit.

Wanneer je advertentiesets hebt die gebruik maken van een conversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, wordt deze gepauzeerd. Niet geconfigureerde gebeurtenissen voor een domein, zullen niet meer gebruikt kunnen worden als optimalisatie. Je kan ze wel nog gebruiken voor rapportage in Advertentiebeheer en ook voor targeting op basis van aangepaste doelgroepen van je website.

3) Installeer de conversion API

Ga naar je Pixel via Gebeurtenisbeheer en gegevensbronnen. Daar kan je op gebeurtenis toevoegen klikken en kiezen om de conversion API te gebruiken. Je kan deze handmatig configureren met een toegangstoken en een plugin zoals bijvoorbeeld Pixel Your Site of als je werkt met Wordpress of WooCommerce kan je kiezen voor Partner integratie.

Via de conversions API kan je rechtstreeks via je server activiteit verzenden. Hierdoor heb je dus meer controle over het type activiteit je kan meten. Je krijgt beter inzicht in de customer journey en je kan meer conversies toewijzen aan je Facebook ads. Je kan je ads ook gaan tonen aan mensen voor wie de kans het grootst is dat zij interesse hebben in jouw bedrijf of product. Wanneer je dubbele metingen hebt (door de Facebook pixel) worden deze door Facebook ontdubbeld.

De apple update heeft geen impact op de conversions API omdat deze dus rechtstreeks van jouw server verstuurd worden.

Let er wel op dat jouw cookiemelding en privacy policy up-to-date zijn!

LEES VERDER...

Misschien vind je dit ook leuk